Goed leren kan alleen als een kind zich veilig voelt op school, als het zichzelf kan zijn. Scholen hebben daarom regels, plannen en programma’s om het gevoel van veiligheid te vergroten. Zo wordt de veiligheid van een leerling, een klas of de hele school in de gaten gehouden. Op onze school is de aandacht voor sociale veiligheid als volgt:
- We zetten een anti-pestprogramma in:
Wij werken met de Vreedzame School methode. In alle groepen worden de lessen van Vreedzame School structureel ingezet. Daarnaast hanteren wij onze eigen pestprotocol.
Pesten komt op scholen voor. Dit is een feit wat onder ogen gezien moet worden. Met dit pestprotocol geven wij aan dat het pesten niet wordt toegestaan en dat wij de problematiek actief aanpakken. Dit protocol wordt jaarlijks in oktober geëvalueerd, op bruikbaarheid en op de ervaringen in het jaar daaraan voorafgaande. De resultaten van deze evaluatie worden besproken in de MR. Minimaal driekeer per jaar is het thema sociale veiligheid onderwerp van gesprek in de Teamvergadering.
Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar ons pestprotocol.
De anti-pest coördinator op Ibn-i Sina is meester Vahid.
- Wij toetsen de sociale veiligheidsbeleving van de kinderen:
We gebruiken de vragenlijsten van WMK om sociale veiligheidsbeleving van leerlingen in kaart te brengen.